torsdag 25. august 2011

CATHRINEHOLM I MITT HJERTE!!!!!!!


Grete Prytz Kittelsen (født Margrethe Adelgunde Prytz28. juni 1917 i Kristiania, død 25. september 2010) var en norsk gullsmed, emaljekunster og designer. Hun regnes blant Nordens fremste formgivere, og har preget norsk brukskunst- og designhistorie fra Scandinavian design-perioden 1945–65 og til i dag. Kittelsen er en kunstner med et eksepsjonelt mangfold, og har designet smykker og sølvgjenstander for familiefirmaet J. Tostrup, og vakre hverdagsvarer i emaljert stål og jern for emaljeverket Cathrineholm ved Halden. Hennes fat, boller og kasseroller fant veien til tusenvis av hjem. I dag er de designikoner og ettertraktede samlerobjekter.

Og nå er en av pannene hennes i mitt eie:) Jeg liker det:) Den passer over alt, synes jeg:) Bare se her:


      På spisebordet.....                           Oppå husmortrappa.......


      På komfyren.......                                             På badet.................


      På salongbordet........                                    Foran kokebøkene og oppå en
                                                           pidestall laget av en gammel
                                                           radiator:)   


Den er rett og slett et smykke:) Og denne juvelen som er som balsam for min sjel, kjøpte jeg rett før avreise til Italia:) Sommergave til meg selv, kjøpte ingen ting i Italia:) 
Kreative Irina hadde den til salgs i sin bloggshop:)

Idag har jeg vært hos frisøren og stripa håret, DET ble stooor forandring:) Spiste deilig lunsj med Janne, den hyperkule, søte og flotte svigerinna mi:) 

Ha en deilig aften alle sammen:) Takk for alle flotte kommentarer med gode ord:)

KLEM FRA TRINE:)





30 kommentarer:

Unknown sa...

Høres ut som en perfekt dag, snart er det julebrus igjen Trine;) Byttedeal da vell? cathrineholm i rød farge er jo bare til å besvime av...så fint, syntes forresten allt er fint for tiden jeg;) Klem Wilhelmine

Havfruen sa...

:)) Den er skikkelig flott og man blir glad av den deilige fargen:) Gjett om den hadde passet perfekt på mitt kjøkken da? Jepp:)
Så dere er i familie du og skjerstad:) Artig:)
Ha en toppers kveld, klem fra meg:)

Fargevandring sa...

Å for en kjempefin Cathrineholm-juvel!! Ja, dere er hjertelig velkomne begge to. Skal bli koselig å treffes utenom blogglandia også. vi mailes om det, kanskje til neste uke? hilsen Anne Lise

Dorteas lille verden sa...

Så flott panne! Heldige du! Skulle gjerne ha vært med på bloggtreffet i neste uke, men jeg arbeider til kl 16....Klem:)

Tøvsjur sa...

Hei på dæi!
Lækker lækker lækker! Ikke anna å si om det;)
Og ja, den passe jo over alt:)
Deilig å få litt forandring på håret ja, hadde vært koselig å sedd bilde av kordan håret blei;)

Håpe du har en fin kveld:) her skal det blogges når lilletøvsjura e i seng, e vel på tide med et nytt innlegg hos mæi:)
Kos dæi.
klæm

Whitebite sa...

herlig retro!
passet fint på badet;o)

Fragmenter sa...

Cathrineholm pynter opp hvor enn det måtte være:-) Og den orange-fargen er sååå fin! Har et lite fat i samme, og det er min kjæreste gjenstand:-)
Hørtes forøvrig ut som du har hatt en koselig dag:-)
Klem!

ReVinyl sa...

Hehe....takkk for sightseeing ;)

Dein va bærre lækker <3

Randiga Tråden sa...

Den är så vacker, var du än sätter den.

Frk.Eplegrøt sa...

DET var en fin sommerggave til seg selv det :)
Hurra for grete som laget et slik et nydelig design!
Ha en fin kveld og nyt den nye looken i lokkene ;)

Lindis sa...

Lucky you :D
Ja, den pynter opp og passer inn uansett! Fargene og mønsteret er jo bare finest i verden (akkurat i skrivende øyeblikk i hvert fall ;) )

Goood klem

Hjertebank sa...

Hehe, men kanskje mest praktisk på kjøkkenet? ;)

Randi sa...

Haha!! På badet :p Men kjempefin var den!! Absolutt ei fin sommergave til deg!! Såg det skulle vøre et nytt bloggetreff! Men på en tirsdag da gitt! da er jeg på jobb :-/ Har tatt helg i kveld jeg, håper å få sydd litt i helga! Har bloggeblues delux:) Ha ei fin helg du og! KLEM.

Signe sa...

Ja den er virkelig et smykke!
Litt misunnelig kjenner jeg *smil*

Klem og en finfin torsdagskveld
Signe

Vores have sa...

Hej Trine.
Passer fint til alt - super flot.
Ting der var moderne for flere år siden, er et must i dag.
Ha´en god aften.
Knus Hanne Bente

Malu sa...

Ja den hadde passet perfekt inn hos meg også :o)
Herlige bilder.
Har vært fan av Grete Prytz Kittelsen lenge,men har ikke funnet et sånnt fint eksemplar.

Klem :o)

Høytrykk sa...

Gratulerer med flott panne! Virkelig et smykke!

Ha en fin kveld. :)

Skjerstad sa...

Gratulerer med et vakkert smykke Trine !!! Den er bare så fin :) Så artig dette innlegget var ;) Den passer jo over alt ! Og så lærte jeg mye om Grete Prytz Kittelsen, som jeg ikke viste.
Tusen takk for en koselig dag Trine :) Og FINE ord ;)

Klem fra Janne :)
Hils alle i det gule huset ;)

Elin sa...

Vet du hva.. akkurat når det gjelder Cathrineholm er jeg faktisk tilbøylig til å være enig med deg. ;-)

Kan tro jeg fikk vondt i sjela når min far fant det for godt å ha mjøl til sauene i en hvit og blå ganske stor kjele fra Cathrineholm. På fjøsgolvet hadde han den. grøss. og der hadde den stått lenge før jeg fikk reddet den opp fra.. ja.. dere vet.. :-D

Hildemor sa...

Wow, gratla med cathrineholmpanne,
kanonfine, syns den passet perfekt hos deg:)
Klem

Marit sa...

Jepp, Cathrineholm passer overalt :D Jeg kjøpte meg en aldri så liten Cathrineholm på auksjon i kveld. Lykke :)

Li/Småtingene sa...

For noen herlige farger du har i hjemmet ditt! Likte jo plasseringen av Catrhineholm på badet da... ;-) Til å oppbevare såpe i?! Hihi

:-)

Bondekona sa...

Gratulerer!

Javisst, jeg ser at den passer inn overalt!
Like fin på loftet?
Soverommet?
Do?

Sannsynligvis.
:)

I.M sa...

Ble litt misunnelig:)
Den er jo rålekker!!!

Berre Kristin sa...

Hihi, ja den gjor seg bra ut overalt den der;) Og så fekk du vist fram mange lekre detaljar frå huset ditt på same tid, smart;)

AvMeg sa...

Hehehe..bereist den der panna :-)
Jeg kan enda sparke meg selv i leggen for at jeg la fra meg og IKKE kjøpte ei herlig Cathrineholm kaffekanne på Fretex...hvit med orange dekor... Tror jeg må ha vært bevisstløs den dagen...

Tovepia sa...

Tenker mange ganger på hvor mange slike panner og kjeler jeg har hatt:O)..men de er dekorative!!
Nyter de varme gradene, nå skal jeg ile til jobben;)
Nyt helga, klem fra mæ;)

Johanna.B sa...

Så himla fin. Jag älskar det mönstret!

/Johanna

Pia sa...

He he, passer overalt, ja;) Digger Cathrineholm, har noen boller og en stor oransje kjele, veldig glad for å ha det i eie:)

DollybirdRetro sa...

Tack för en fin kommentar! Jag är kempe stolt över vårat fina retrorum!
Jättefin Cathrineholm panna. Jag har aldrig haft flax att hitta någon själv på loppis ännu. Kan man finna många på norska bruktmarknader fortsatt? Eller är det bara på antikvitetsbutikker?

Ha en fortsatt deilig dag!
Linda